Factuur aan laag geletterden

Blog 22 februari 2019 door Xylander Kroon

Dit is een blog dat ik schrijf naar aanleiding van een item op het NOS journaal van vorig jaar (22 april 2018). Daarin werd aangegeven dat uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen blijkt dat ruim 50% van de consumenten de brieven van incassobureaus niet begrijpt. In Nederland zijn ongeveer 18% laaggeletterden en het aandeel van deze mensen die te maken krijgen met betalingsachterstanden is heel hoog. Vaak niet omdat ze het niet willen betalen, maar omdat ze de facturen of de herinneringsbrieven niet begrijpen.

De taal is vaak erg wollig en juridisch waardoor veel mensen met een beperkte opleiding of kennis van de Nederlandse taal afhaakt. Wat denk je van de volgende zin: Wij stellen u daarom uitdrukkelijk in gebreke en sommeren u om de schuld van € 68,50 te betalen. Dit houdt in dat u deze brief als een laatste waarschuwing kunt beschouwen. Als u uw schuld niet betaald of geen betalingsregeling met ons afspreekt, dan zullen wij beoordelen of de schuld overgedragen wordt aan een deurwaarder. U ontvangt van de deurwaarder een dagvaarding met daarin de datum waarop u voor de kantonrechter moet verschijnen. De kantonrechter zal vervolgens een uitspraak doen. Als de kantonrechter u veroordeelt tot betaling, dan zullen de proceskosten naast de oorspronkelijke schuld voor uw rekening zijn. Deze kosten kunnen oplopen tot enkele honderden euro’s.

Er is een model opbouw ontwikkeld door de universiteit in samenspraak met een incassobureau. Dit model maakt het makkelijker voor mensen om de herinneringsbrief te begrijpen. Naar aanleiding van deze aanpassingen werd er maar liefst 30% minder beslagleggingen uitgevoerd.

Het bestaat uit drie blokken:

  1. Wat moet er betaald worden.
  2. Wat moet de betrokkenen doen. Duidelijk aangeven op welk rekeningnummer overgemaakt moet worden. Ook staan hier contactgegevens van het bedrijf duidelijk op.
  3. Wat gebeurt er als de betrokkene niet betaalt.

 

De eerder genoemde tekst kan dan als volgt worden herschreven:

  1. Wij vragen u vriendelijk om de rekening te betalen. Het gaat om uw stofzuiger die wij op 15 maart hebben gerepareerd.
  2. U kunt de rekening betalen door het bedrag van € 68,50 over te maken op het nummer NL00RABO0123456789. Kunt u de rekening niet betalen of heeft u vragen bel ons dan op. Het nummer is 011 – 123456. U kunt ook een mail sturen naar info@factuur.nl.
  3. Indien u niet betaald voor 15 mei 2018 dan sturen wij de rekening naar een jurist. De kosten hiervan zijn heel hoog. Deze kosten worden aan u doorberekend.

 

Terug naar: Blog