Samenvatting voor superdrukke mensen

Blog 1 maart 2019 door Xylander Kroon

 

Debiteurenbeheer is een noodzakelijk kwaad voor elk bedrijf dat financieel niet onderuit wil zakken. Zorg dus dat je de klanten goed opvoed. Vertel je nieuwe klant bij de eerste opdracht dat hij precies weet wanneer hij de factuur kan verwachten en wanneer hij betalen moet.

Een kwart van alle bedrijven gaat failliet omdat de klanten te laat de rekeningen betalen. Feitelijk ben je dan bank geweest van je klanten, zonder goede dekking. Zorg er dus voor dat jouw klant de factuur op tijd betaalt. Waaraan moet het proces voldoen om dit te realiseren?

Heb je geen tijd om alle blogs te lezen, onthoud dan de volgende tips:

  1. Maak het belang van debiteurenbeheer inzichtelijk. Stel een aantal ratio op waaruit blijkt hoeveel je kunt besparen of verdienen met een strakker debiteurenproces.
  2. Maak de betalingstermijn zo kort mogelijk (klanten betalen meestal op de laatste dag!).
  3. Stuur de eerste herinnering de dag na het verstrijken van de betalingstermijn.
  4. Zet de betalingstermijn in de algemene leverings- en betalingsvoorwaarden. Stuur deze altijd met een offerte en nogmaals met de factuur mee.
  5. Stuur een foutloze en duidelijke factuur. 50% van de niet betalers begrijpen de factuur niet. Lees ook Aan welke eisen moet een factuur voldoen?
  6. Nodig de klant uit om te reageren op de factuur.
  7. Maak het makkelijk om de factuur te betalen.
  8. Automatiseer zo veel als mogelijk de standaardprocessen maar neem persoonlijk contact op bij calamiteiten.
  9. Analyseer periodiek je gehele debiteurenproces en dwing jezelf om deze altijd aan te scherpen.
  10. Bemoei jezelf als ondernemer altijd met de grootste debiteuren.

 

Terug naar Blog