Wat zijn de voordelen van een goed debiteurenbeheer?

Blog 16 november 2018 door Xylander Kroon

Zoals in de inleiding al beschreven, debiteurenbeheer is niet sexy en voor de buitenwereld lijkt het alsof het alleen maar een kostenpost is. Toch is dat niet zo. Met debiteurenbeheer is geld te verdienen. Hieronder de voordelen van een goed debiteurenbeheer.

1. Je krijgt sneller je geld

Bedrijven in de problemen werken volgens het ‘piepsysteem’. Ze betalen nooit de eerste rekening. Pas als een leverancier nabelt, een tweede herinnering verstuurd, of als er een dreigbrief volgt van een incassobureau dan wordt er betaald. De opdracht is dus simpel. Zorg dat je er ‘bovenop’ zit.

2. Je kunt sneller je geld investeren in je bedrijf waardoor je sneller groeien kunt

Dat klinkt logisch, maar hoeveel investeringen worden er niet uitgesteld omdat er onvoldoende geld is. Hoeveel medewerkers verlaten het bedrijf omdat de toegezegde loonsverhoging weer niet door kan gaan, omdat er geen geld is.

3. Je kunt zelf inkoopvoordeel behalen als je sneller (of vooruit) betaalt

Onderhandel maar eens met je leverancier. Er is altijd geld te verdienen als je sneller of vooruit betaald. Dat kan maar zo 2 tot 5% en soms zelfs oplopend tot 10% van de waarde van de factuur opleveren. Makkelijk verdient.

4. Een goede relatie met je klant

Dat klinkt wellicht gek. Als je de klant niet te veel lastig valt met slechte facturen heb je toch een betere relatie met de klant? Nee, dan is niet waar. Er komt altijd een moment dat je contact moet hebben met de klant als de openstaande rekeningen niet worden betaald. Hoe langer je wacht met dat telefoontje, hoe moeilijker het wordt. Je kunt dus beter direct in het begin, na het versturen van de allereerste factuur er bovenop zitten. Ook een klant
regelt zijn betalingsproces in. Meestal geautomatiseerd of hij legt de regels duidelijk uit aan zijn administratie.

5. Je straalt professionaliteit uit

Je kunt nog zulke goede schoenen verkopen of kranten maken: als je niet wordt betaald, dan kun je daarmee stoppen. Over het algemeen is er weinig respect voor bedrijven die failliet gaan.

6. Leuker werk op de debiteuren afdeling

Hoe kun je nou leuk werk hebben op een debiteurenafdeling? Ik zal het je uitleggen. Door de aard van de werkzaamheden zijn er bijna nooit leuke gesprekken met klanten of interne medewerkers. Het gaat altijd om negatieve zaken: niet willen betalen, niet kunnen betalen, uitstel, faillissement etc. Als je echter je processen goed hebt ingeregeld, voorkom je problemen en kun je al in een vroeg stadium een voorstel uitwerken met je klant. Door de belangrijkste administratieve taken te automatiseren wordt het werk inhoudelijk creatiever. Niet het versturen van een herinnering is leuk, maar wel samen met een klant kijken naar een oplossing die voor beide partijen acceptabel is. Iedereen vindt het leuk om resultaten te kunnen laten zien. Mijn ervaring is dat de meeste afdelingen snel resultaat kunnen tonen: snellere betalingen van de facturen of een daling van de totale post debiteuren binnen drie maanden om er maar eens twee te noemen.

7. Cashflowplanning

Met een goed debiteurenbeleid, kun je beter inschatten wanneer het geld binnenkomt en wanneer je kunt investeren. Een goede prognose en banksaldo geeft vertrouwen bij je belangrijkste stakeholders maar zorgt vooral voor rust (zie ook 8!).

8. Nachtrust

Maar liefst 66% van de ondernemers heeft wel eens slapeloze nachten. Ze maken zich zorgen over de financiële positie, zieke medewerkers en niet betalende klanten. Een goed debiteurenbeheer zorgt er voor dat je financiële positie verbetert en dat je klanten sneller betalen. Of mensen ook minder vaak ziek zijn is niet aan te tonen maar ik durf te stellen dat een financieel slecht gemanaged bedrijf een hoger ziekteverzuim heeft dan een bedrijf dat het financieel voor de wind gaat.

 

Terug naar Blog