Veelgestelde vragen

We hebben enkele van de meest gestelde vragen voor u opgesomd in onderstaand overzicht. Staat uw vraag er niet tussen? Laat het ons dan weten via onze supportdesk, zodat we u snel verder kunnen helpen.

  • Hoe worden facturen ingelezen?

    We hebben op dit moment koppelingen met Exact Online en Multivers van Unit4 en binnenkort ook met Twinfield. Door enkele instellingen in Debiteurnet komt de koppeling tot stand. We helpen u graag bij een eenmalige inrichting hiervan. Daarna kunt u uw debiteuren en openstaande facturen met een druk op de knop synchroniseren met Debiteurnet en starten met het incasseren van de facturen.

  • Kunnen we ook handmatig debiteuren en facturen invoeren?

    Dat kan. U heeft de mogelijkheid om het handmatig per stuk of in bulk via een .csv-bestand (export vanuit uw boekhouding) debiteuren en openstaande facturen te importeren. Daarmee kan Debiteurnet onafhankelijk functioneren van uw boekhoudpakket.

  • Hoe weet Debiteurnet dat een factuur betaald is?

    Voordat u herinneringen gaat sturen, werkt u eerst uw administratie bij. Afhankelijk van de wijze waarop u debiteuren en facturen importeert, worden betaalde facturen gesloten. Dit gaat volledig automatisch bij een koppeling. Bij een handmatige import van openstaande facturen vraagt het systeem u nog om bevestiging voordat de posten gesloten worden. Daarnaast kunt u ook handmatig facturen op ‘betaald’ zetten.

  • Hoe houden we overzicht over welke factuur in welke fase zit?

    Met Debiteurnet heeft u een overzichtelijk dashboard tot uw beschikking, waarbij in 3 kolommen wordt weergegeven in welke stap de betreffende openstaande factuur zich bevindt.

  • Hoe voorkomen we dat we te vroeg een herinnering sturen?

    Het systeem bewaakt automatisch de termijnen en geeft de openstaande factuur weer vrij op het moment dat u een volgende herinnering of een incassozaak kunt opstarten. U wordt via een (dagelijkse of wekelijkse) e-mail op de hoogte gehouden van nieuwe beschikbare herinneringen of incassozaken.

  • Kunnen we de herinneringsbrieven zelf opstellen?

    Wij hebben dit al voor u geregeld, zodat de inhoud van de mail correspondeert met de velden uit het systeem. Uiteraard kunnen wij specifieke aanpassingen doen in de tekst van de brief en/of e-mail, zodat het beter aansluit bij uw organisatie.

  • Wij verzenden herinneringen per post. Kan dat ook met Debiteurnet?

    U heeft de mogelijkheid om binnen Debiteurnet aan te geven hoe u de herinnering of incassozaak wilt versturen: per e-mail of per post. U print en post de herinneringen of incasso’s zelf. U heeft alles zelf in de hand.

  • Kunnen we onze huisstijl toepassen op de herinneringen?

    U heeft de mogelijkheid om, naast uw bedrijfsgegevens, uw logo toe te voegen aan de correspondentie. Daarnaast biedt Debiteurnet de mogelijkheid om brieven te printen zonder logo, zodat u uw eigen briefpapier kunt gebruiken.

  • Namens wie worden incasso dossiers afgehandeld?

    U heeft zelf de volledige controle over het in gang zetten van een incasso dossier. U drukt zelf op de verzendknop naar de debiteur. Deze ontvangt vervolgens een incassozaak namens DBN Incasso. U heeft dus zelf alles in de hand en betalingen komen op uw eigen bankrekening binnen.

  • Hoe worden incassokosten berekend?

    Incassokosten worden automatische berekend op basis van het factuurbedrag, de factuurdatum, de wettelijke incassokosten en het wettelijke rentepercentage van het lopende jaar. De berekening wordt automatisch toegepast in de e-mails en brieven die u stuurt vanuit DBN incasso.

  • Wat gebeurt er als debiteuren ook de incasso negeren?

    Ook hier bent u zelf volledig in controle. U heeft de mogelijkheid om e-mails of brieven nogmaals te sturen, notities vast te leggen van telefoongesprekken of het volledige dossier over te dragen aan een advocaat/ gerechtsdeurwaarder. En dat is net zo eenvoudig als het versturen van een herinnering of incasso. Met een druk op de knop geeft u opdracht om het dossier af te handelen.